PvdA Arnhem zet zich blijvend in voor meer woonwagens

28 januari 2022
Foto omslag: ArnhemPlaza.nl

Woensdag bespraken we het agendaverzoek wat op initiatief van de PvdA en andere partijen is ingediend in de gemeenteraad. In dit agendavoorstel bespraken we het Plan van Aanpak voor de uitbreiding van woonwagenlocaties.

De PvdA is al jaren in gesprek met de woonwagenbewoners over het uitbreiden van het aantal plekken voor woonwagens. De woonwagenbewoners hebben om aan tafel te komen bij de gemeente en de woningbouwcorporaties een huurdersvereniging op gericht. Deze huurdersvereniging strijdt al die jaren voor een goed toewijzingsbeleid dat past bij de woonwagencultuur en de zo gewenste uitbreiding van het aantal locaties. De vraag naar extra woonwagens is groot, maar het realiseren van de plekken hiervoor blijkt erg ingewikkeld. Met het agenderingsverzoek van het plan van aanpak hebben we wederom geprobeerd aandacht te vragen hiervoor.

In juni 2020 is het plan van aanpak voor uitbreiding van de woonwagenlocaties aan de gemeenteraad aangeboden. In dit plan zijn voor de korte, middellange en lange termijn mogelijke uitbreidingen genoemd.

Eric spreekt met vertegenwoordigers van de Huurdersvereniging Woonwagenbewoners Arnhem.

Voor de korte termijn is een periode van een tot twee jaar genoemd, voor de middellange termijn twee tot vier jaar. Dit betekent dat de eerste resultaten nu zichtbaar zouden moeten zijn. Op basis van het plan van aanpak wordt nu gewerkt aan twee pilots, aan de Gelderse Rooslaan en de Frieslandsingel. Voor deze pilots worden nu de gesprekken met de woningcorporaties gevoerd.

Inmiddels lazen we afgelopen december in de krant dat het niet echt wil vlotten. De Huurdersvereniging Woonwagenbewoners Arnhem is blij met het plan van aanpak, maar niet tevreden over de voortgang van de uitvoering van de hierin opgenomen afspraken.

De huurdersvereniging sprak afgelopen woensdag in bij de behandeling van het agenderingsverzoek. Zij spraken hun teleurstelling uit, maar ook hun zorgen omtrent brandveiligheid. Zij riepen onder meer de politieke partijen op om aandacht te hebben voor woonwagenplaatsen in het verkiezingsprogramma. PvdA Arnhem heeft hier eind vorig jaar al gehoor aan gegeven en het expliciet opgenomen in het programma.

De wethouder gaf aan dat er inderdaad vertraging zit in de uitvoering van de plannen en sprak zelf ook zijn teleurstelling uit dat de uitbreiding zo ingewikkeld blijkt te zijn. Na vragen van Eric Greving gaf hij de toezegging dat er half mei duidelijkheid is hoe er met de projecten wordt omgegaan en daarbij ook een concrete planning te geven. Komende maand komt er wel een brief van de wethouder met informatie over de voortgang van de pilots die nu lopen.

“Ik vind het erg jammer dat het nog niet gelukt is om alle duidelijkheid te hebben.”

“Ik vind het wel erg jammer dat het nog niet gelukt is om alle duidelijkheid te hebben,” blikt Eric terug op het gesprek. “Wel ben ik blij met de toezeggingen van de wethouder. Net als D66 ben ik benieuwd naar de visie van de wethouder hoe hij de woonwagenlocaties volwaardig onderdeel wil laten zijn van de rest van de stad. Dat gesprek kunnen we aangaan aan de hand van de brief die we nog van hem mogen verwachten.”

Eric keert na de verkiezingen niet meer terug in de raad. “Ik ga mijn opvolgers hier vragen om dit dossier goed te blijven volgen, kritisch te blijven en er vooral voor te zorgen dat deze plaatsen er zo snel mogelijk komen.”