PvdA lanceert plan voor een ‘Regenboog Arnhem’

4 maart 2022

PvdA wil Arnhemse Pride, sterker LHBTI-uitgaansleven en een veilige en vrije stad voor jonge LHBTI-stadsgenoten

Arnhem heeft met het verleden van de Slag om Arnhem vrijheid in het DNA zitten. Maar vrijheid is niet vanzelfsprekend, daar moet je keihard voor werken, stelt de PvdA. Bijvoorbeeld voor de vrijheid van LHBTI en queer. Daarom lanceert de PvdA in Arnhem vandaag plannen voor de vrijheid en veiligheid, de acceptatie en het welzijn van LHBTI-stadsgenoten.

Roze loper uit voor Pride

Arnhem zou wat de PvdA betreft een eigen Pride moeten krijgen, waarbij ook het uitgaans- en bedrijfsleven deelnemen, naast alle belangenorganisaties. Als het aan de PvdA ligt, krijgt ook het ‘Regenboog uitgaansleven’ een impuls, bijvoorbeeld met een Regenboog Route en een aanduiding voor LHBT-vriendelijke horeca. Veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI-personen in het uitgaansleven is belangrijk, net als op de werkvloer. De meeste incidenten met discriminatie van LHBTI-personen vinden plaats op straat. Daarom moet worden ingezet op het faciliteren van veilige ontmoetingsplaatsen. Pride is niet alleen een feestje, maar dient ook een groter maatschappelijk belang: zichtbaarheid en bewustwording.

Vrijheid verdedigen, zeker voor jonge LHBTI-stadsgenoten

De gemeente moet laten zien waar ze voor staan, vindt de PvdA. Dat is in het bijzonder belangrijk voor de jongste generatie Arnhemmers. De PvdA komt daarom ook met plannen voor het onderwijs en voor jongeren: LHBTI-zaken moeten makkelijker bespreekbaar worden en jonge Arnhemmers moeten rolmodellen kunnen vinden waarin ze zich kunnen herkennen. Bovendien wil de PvdA dat discriminatie bij stages, werk, op de woningmarkt en in het uitgaan hard wordt aangepakt.

Plannen zijn persoonlijk

De plannen van de PvdA zijn persoonlijk voor veel kandidaten op de lijst van de PvdA, die zichzelf identificeren als LHBTI (onder wie lijsttrekker Giovanni Visser en kandidaten Marjan van Munster en Ricardo Brouwer). “Al jaren zet ik mijzelf in voor de LHBTI-gemeenschap, bijvoorbeeld via COC Nederland en ander vrijwilligerswerk,” vertelt Ricardo Brouwer. “Er gaan al heel veel dingen erg goed, zoals de regelgeving rond bloeddonatie die versoepeld is en anti-discriminatiewetgeving die verbeterd is. Er is alleen nog een lange weg te gaan.” Volgens de PvdA in Arnhem moet de gemeente hierin het voortouw nemen.

“Er gaan al heel veel dingen erg goed […]. Er is alleen nog een lange weg te gaan.”

Trots op bestaande Regenboogagenda en organisaties

PvdA-wethouder Martien Louwers lanceerde in 2020 een Regenboogagenda, die dit jaar afloopt. Een prachtige voorzet waar we trots op zijn en waarop Arnhem moeten voortborduren met hulp van organisaties die nu al veel goed werk verrichten zoals het COC, vinden de lokale PvdA’ers. “Daarom gaan we een herziene versie schrijven, waarin we zowel de behaalde successen opnemen, maar ook zeker de punten waar we nog niet klaar zijn, die we noemen in onze plannen.” Er zijn bijvoorbeeld lopende projecten, zoals een ontmoetingsplaats voor transgender personen in Willemeen en samenwerkingen om acceptatie in kerken en moskeeën te bevorderen, die volgens de PvdA nog meer aandacht zouden mogen krijgen. “Ook in het onderwijs moet het onderwerp laagdrempelig bespreekbaar gemaakt worden. Hier kunnen we de kennis en kunde van de belangenorganisaties ook goed gebruiken. We moeten daarin met hen samenwerken en hen goed faciliteren,” licht Brouwer toe.

Lees het plan voor een Regenboog Arnhem hier!